Image Hosted by ImageShack.us

  Wednesday, February 16, 2005 

خب باز صحبتها و بحثهایی پیش اومد که باید توضیحات لازم رو در موردشون بدم..اصولا" سر من درد میکنه برای بحث کردن! شاید بتونم بگم که بحث کردن سرگرمی جالبی برام به حساب میاد. اول از همه اینو بگم که این بار آخری بود که من به کامنتهای کسی جواب میدم که نه اسمش رو درست مینویسه و نه آدرس و نه ایمیلی از خودش میذاره! خلاصه این راهش نیست. شما اگه هر نظری دارید میتونین یک نشونی از خودتون بذارین. کسی که از خودش هیچ آدرسی نمیذاره اصولا" نمیشه برای نظراتش ارزش قائل شد!

اول اینکه من خیلی متاسفم که بعضیها خیلی سطحی در مورد موسیقی فکر میکنند. با خوندن بعضی از این کامنتها این احساس به من دست میده که در پست آلبوم TSHF احتمالا" مشغول تعریف کردن قصه حسین کرد برای عوام الناس بوده ام :) باید بگم به نظر من از لحاظ دانش موسیقی و آهنگسازی، گروههایی مثل مگادث، متالیکا یا حتی آیرون میدن قابل قیاس با گروههایی سطح پایین و کم مخاطبی مثل Iced Earth و Exodus نیستند. الان ممکنه خیلیها بخاطر این حرف جوش بیارن ولی اگه کمی فکر کنید میبینین که گروهی مثل Exodus حتی اسمش رو کسی درست نشنیده فقط بعضیها میدونن که کرک همت از این گروه به متالیکا ملحق شد که چه تصمیم درستی هم گرفت ! چون اگه 200 سال هم تو این گروه باقی می موند هیچ کس گیتاریستی به اسم کرک همت نمیشناخت! یا حتی آهنگهایی این قبیل گروهها که حتی یک بار هم برای جایزه معتبری مثل Best Metal Performance کاندید نشدند! گروه Iced Earth هم به همین صورته فقط شاید به نسبت Exodus کمی اعتبار بیشتری داشته باشه. فروش آلبومهای این گروهها در قیاس با گروهی مثل مگادث از هیچ هم کمتره! همه اینها نشون دهنده اینه که دنیا هم میدونه چه گروهی و چه نوعی از موسیقی دارای ارزش هنری بیشتریه.. فقط تو این کشور ما ایرانه که همه عاشق سینه چاک پاورکوردهای تکراری و کلیشه ای Thrash Metal هستند. تازه اونم سبکی که مگادث و متالیکا بهش اعتبار و ارزش هنری بخشیدند
و همه این گروهها به نوعی دنباله رو ایده های این دو تا گروه هستند. گروههایی که حتی در حد نوچه های این دو تا گروه هم نیستند، چطور امکان مقایسه کردنشون با مگادث یا متالیکا وجود داره ؟ اگه مگادث و متالیکا بوجود نمی اومدند سبک Thrash Metal باید خدا رو شکر میکرد که در حد یک گروهی مثل Sepultura درجابزنه! تازه Sepultura سگش به Exodus می ارزه! این طرز فکر غلط که هر موسیقی که سرعتش بیشتر باشه و خشن تر و Thrash تر!!! باشه ارزشش بیشتره باید از بین بره! شما گروهی مثل Pink Floyd رو در نظر بگیرین! آهنگهای این گروه از ساده هم ساده تره ! ایده های مختلف در آهنگهای این گروه همواره در نهایت سادگی اما کاملا" هوشمندانه و خلاقانه به کار رفته!
چطوریه که همه قبول دارند که گروه Pink Floyd یکی از غولهای بی رقیب دنیای موسیقی هستش؟ فقط به خاطر بکار گیری خلاقانه و ساده ایده ها که موجب شده تا ساختار موسیقی پینک فلوید به شکلی کاملا" ارزشمند از کار دربیاد. گروه بزرگی مثل مگادث که 15 سال پیش شاهکاری به اسم Rust In Peace رو منتشر کرد، الان دیگه نمیتونه در سال 2005 دست بذاره رو همون ایده های تکراری Thrash Metal و بخاطر دل بعضیها بیاد یک کله پاور کوردها رو بچینه کنار هم و تمپو رو هم ببره بالا و یک کار کلیشه ای و تکراری منتشر کنه که 4 تا طرفدار متعصب Thrash Metal که یک قرون درک موسیقی ندارند، به به و چه چه کنند و فروش آلبومش رو در حد یک گروهی مثل Iced Earth پایین بیاره! اونم کسی مثل دیو ماستین که در آهنگسازی سبک متال بی رقیبه! اونم مثل من و شما میدونه که Kick The Chair و Blackmail The Universe از آهنگهای سنگین آلبومشه. اما چرا نمیاد براشون ویدئو کلیپ بسازه؟ اونوقت میاد برای آهنگهایی مثل Die Dead Enough و of Mice and Men اینکارو میکنه ؟ یعنی خود دیو ماستین عقلش به این چیزا نمیرسه اونوقت یک سری آدم در ایران ، اینطوری نشخیص میدن که Die Dead Enough مثل آریان می مونه !! آخه چه ربطی داره ؟ شما بهتره بری همون آریان رو گوش کنی..گوش کردن موسیقی که زوری نیست! اگه کسی میخواد با اظهار نظرهای آبکی و غیر منطقی بگه منم یک چیزی حالیمه بیاد اینجا تا خودم جوابشو بدم ! اگه Exodus برای همه آهنگهاش هم کلیپ بسازه بازم فرقی به حالش نمیکنه چه Nothing Else Matters کاور کنه و چه اهنگهای دیگه اش! چون حدش همینه.
برای همین هم هیچ فرقی براش نمیکنه که چه برای چه آهنگی کلیپ بسازه! چون Exodus اصلا معروف نیست که بخواد فروش آلبومشو بیشتر کنه. اگه میتونست باید تو این مدتی که این همه آلبوم منتشر کرده یک کاری میکرد که نکرد بازم بخاطر اینه که حدش همینه! اگه هم با مگادث در یک تور مشترک شرکت میکنه فقط بخاطر اینه اعتبارش رو با تور گروه بزرگی مثل مگادث بیشتر کنه. مگادث هیچوقت نمیاد در تور Exodus شرکت کنه اما گروههایی مثل Exodus از خداشونه که در تورهای گروههای بزرگ شرکت کنند. مثلا" Limp Bizkit هم همیشه در تورهای ازی ازبورن معروف به Ozzfest شرکت میکنه ولی آیا اگه روزی Limp Bizkit تور بذازه Ozzy در اون شرکت میکنه؟ معلومه که نه ! چون خودش تور معتبری داره مثل مگادث و متالیکا ! ولی من شخصا" تا حالا تور به اسم گروه Exodus ندیدم که مگادث در اون شرکت کرده باشه.
راستش دیگه حوصله ندارم حرفهای تکراری بزنم که چرا مگادث آهنگهاش زیبایی شنیداری دارند و چرا خشن نیستن! به همون پست TSHF مراجعه کنین و با دقت مطالعه کنید. اگه دیو ماستین میاد Die Dead Enough رو تولید میکنه بخاطر چیه ؟ دلیلش به نظر شما چیه؟ به خاطر اینکه جو فعلی موسیقی دنیا دیگه پذیرای آهنگهای سنگین متال نیست! گروه حرفه ای که درآمدش از موسیقی بدست میاد که نمیتونه فروش آلبومش ضایع کنه! اونم گروهی مثل مگادث که همه جور توانایی هاش رو قبلا" به اثبات رسونده!
دیگه دلیلی نداره همون کارهای قبلی رو تکرار کنه. اما بازم میاد با همون Kick The Chair و Blackmail به همه ثابت میکنه که هنوزم دود از کنده بلند میشه! چیزی که مهمه اینه که یک موزیسین باید در هر آلبومش یک حرف جدید بزنه، یک ایده جدید مطرح کنه و یک کار جدید تولید کنه! اگه میگم متالیکا تغییر کرده به خاطر اینکه همه هم میدونن تغییری که متالیکا کرد به هیج وجه قابل مقایسه با مگادث نیست. مثلا" حتی لوگوی گروه تغییر کرد!
عملا" از سال 91 به این طرف آلبومی در حد اسم متالیکا تولید نشد. سبک گروه کاملا" دگرگون شد. دیگه هیچ نشونه ای از ریفهای هتفیلد نیست. عملا" سولوهای گیتار از سبک کاری گروه و حتی اجراهای زنده هم حذف شد مثل آهنگ خدای Master of Puppets که تا به قسمت سولو رسیدند آهنگ رو بیخیال شدند یا سولوهای فی البداهه ای که کرک همت با اجرا کردن اونا سولوهای خودش رو هم خراب کرد...من به این چیزا میگم تغییر! وقتی میشینم بررسی میکنم میبینم مگادث گروهی بوده که همیشه هر چی در توان داشته برای موسیقی گذاشته و اصولا" این تغییراتی که گفتم در مگادث بوجود نیومد! چطوریه که همه میگن Iced Earth خیلی بهتر از مگادثه اما آقای James MacDonough که بیسیست گروه Iced Earth باشه، عقلش نمیرسه و این گروه خدا رو ول میکنه و به گروه سطح پایینی مثل مگادث ملحق میشه ؟ !! الکی هم نگین به خاطر پول و این چیزا اومده مگادث! چون اگه بخواین همه چیز رو براساس شهرت و پول بسنجین، پس چرا دیوید الفسون وارد متالیکا نشد! یا حتی استیو دیجیورجیو از تستامنت به متالیکا نرفت؟ تازه با اون مصاحبه ای هم که من از دیجیورجیو تو کتاب اشعار تستامنت خوندم خیلی برام عجیب بود که چرا به متالیکا نرفته؟ تو اون مصاحبه دیجیورجیو حتی تلویحا" کارهای تبلیغاتی متالیکا رو هم تایید میکرد، چون خودش بدجوری از بی پولی به تنگ اومده بود! تازه شهرت و درآمد متالیکا کجا، مگادث کجا :)
خب دیگه فکر کنم بحث در این مورد کافی باشه.

در مورد پست TSHF هم باید بگم که قسمتهایی که در مورد توضیح آهنگها خوندین، مجموعه ای بود از نوشته های خودم با تعداد زیادی از بررسی های مختلف این آلبوم!
باید خدمت اون دوست عزیز( که گفتند کسانی که به این آلبوم رای دادند که بهترین آلبوم متال سال 2004 هست، همون کسانی بودند که به St Anger جایزه Grammy دادند) باید بگم که اولا" Review هیج ربطی به جایزه Grammy نداره..جایزه Grammy هم متاسفانه تنها ملاکش عامه پسند بودن و شهرت گروهه! مگادث تا به الان بارها برای دریافت این جایزه مهم کاندید بود اما همواره رقابت رو به متالیکا و گروهایی که عامه پسند تر بودند واگذار کرده که مهمترینشون آهنگ Hangar 18 بود که در Best Metal Performance هم رقابت رو به آهنگ Enter Sandman متالیکا باخت! (خودتون برین تو عمق فاجعه)
قبلا" هم تو پست TSHF هم گفتم که میتوین یک Search انجام بدین و این Review ها رو بخونید اما اگه بخواید چند تا از مهمترین بررسی ها که توسط منتقدان معتبر متال انجام شده رو بخونین به سایت رسمی مگادث مراجعه کنین و از لینک مربوطه استفاده کنید.
در ضمن آلبوم مزخرفی مثل St Anger اصلا" در حد مقایسه با آلبوم ُTSHF نیست. اینو دیگه همه میدونن... متالیکا واقعا" خودش رو هم ضایع کرده میاد تور St Anger میذاره بعد همه آهنگهای دهه هشتادش رو میزنه...خنده داره !

در مورد کاور آلبوم چند سری خواستم بیام توضیح بدم اما حسش نبود. الان دیگه گفتم بیاد توضیح بدم. اولا" که خود من زیاد از کاور این آلبوم چیز زیادی دستگیرم نشد. چیزی رو هم که ندونم اگه منبعی براش نداشته باشم نمیام اینجا بنویسم. توضیح کاور آلبوم هم توضیحی بود که در یکی از همون Review ها خونده بودم :

The album's cover is traditional Megadeth - a number of prominent politicians (such as W, Clinton, Ted Kennedy, Donald Rumsfeld, and other members of the current cabinet) are lined up at D.C. before the one and only Vic Rattlehead and paying them off.

اگه کسی زبان بلد باشه میدونه که اصطلاح Pay off یعنی زمانی که کسی رو با پرداخت حقوقش اخراج میکنند. و اگه عکس کاور آلبوم رو نگاه کنین Vic یک اسکناس دلار رو به سمت جرج بوش گرفته!

در مورد Shadow of Deth هم من وقتی میگم متاسفانه بعضیها همه چیز رو سطحی میبینند، اینجا هم صدق میکنه. دوست عریز وقتی نوشتم دیو داره اعتقاداتش رو بیان میکنه این با موعظه یک کشیش یا آخوند فرق داره چون که اینجا مسجد و کلیسا نیست
بلکه یک آلبوم موسیقیه که داره به بیان روحیات حقیقی سازنده اش میپردازه .. من خودم کور نبودم که Psalm 23 By David رو نبینم در ضمن توضیح این آهنگ هم از همون بررسی برداشت شده که باز هم Psalm 23 در اون به چشم میخوره :

As a devout Christian, Mustaine also makes his beliefs clear in "Shadow of Deth," with features Psalm 23 being narrated over a pretty thick and heavy riff that marches along into a concluding guitar harmony

وقتی که مثلا ماستین میاد آهنگ Anarchy In The Uk رو کاور میکنه ، در اصل به دلیل اینه که میبینه دیدگاه مشترکی در مورد موضوع آهنگ با سازنده اصلی اش که گروه Sex Pistols باشه داره پس هر مفهومی که در آهنگ Anarchy In The Uk بیان میشه در حقیقت نظرات و دیدگاه خود ماستین هم هست چون که اگه غیر از این بود هرگز این آهنگ رو کاور نمیکرد. اصلا" همچین چیزی میتونه امکان داشته باشه که کسی که افکارش متضاد با افکار کسی دیگه باشه بیاد اون افکار متضاد رو در آثار هنری خودش منعکس کنه؟ این داستان دقیقا" در مورد Shadow of Deth صدق میکنه.

 

  Thursday, February 03, 2005 

Blackmail The Universe

دیروز بود که یکبار دیگه نبوغ ذاتی حضرت ماستین در تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی و نظامی دنیا به من ثابت شد! اگه یادتون باشه در پست قبلی در توضیح آهنگ Blackmail The Universe گفتم که گوینده اخبار در ابتدای آهنگ گزارش میده که در تروریستها در منطقه خاورمیانه، هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا رو با استفاده از موشکی به نام "استینگر" سرنگون کرده اند! حالا این خبری رو که دیروز من تو روزنامه همشهری خوندم رو هم بخونید :

افغانستان به تحویل دهندگان موشک استینگر جایزه میدهد

مقامات افغان به کسانی که موشکهای استینگر متعلق به دوران جنگ با شوروی سابق را در دهه هشتاد تحویل دهند جایزه میدهند.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس از کابل، شبکه بی بی سی یکشنبه اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا " سیا" موشکهای استینگر را در اختیار مجاهدین افغان قرار داد تا با نیروهای اشغالگر شوروی سابق مبارزه کنند اما اکنون بیم آن می رود که این موشکها در دست تروریستها بیفتد. حمل و نقل و استفاده از موشکهای استینگر راحت است.

با این حساب اگه داستان Blackmail The Universe اتفاق افتاد زیاد تعجب نکنید !

 

 


Image Hosted by ImageShack.us



Contact Me

MY FRIENDS
The Monophobic
Explode Band  

BLOG ARCHIVE

March 04
April 04
May 04
June 04
July 04
August 04
September 04
October 04
November 04
December 04
January 05
February 05
March 05
April 05
May 05
June 05
July 05
August 05
September 05
October 05
November 05
December 05
January 06
February 06


This page is powered by Blogger. Isn't yours?